Onderzoekers vergelijken de Nederlandse leerlingen met leerlingen uit de EU15: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Leesvaardigheid staat centraal in PISA-2018 en gaat over meer dan alleen een tekst kunnen lezen
“Leesvaardigheid is het begrijpen van, gebruiken van, evalueren van, reflecteren op en omgaan met teksten om je doelen te bereiken, je kennis en potentieel te verruimen en deel te nemen aan de maatschappij”.
Leesvaardigheid staat centraal in PISA-2018 en gaat over meer dan alleen een tekst kunnen lezen
“Leesvaardigheid is het begrijpen van, gebruiken van, evalueren van, reflecteren op en omgaan met teksten om je doelen te bereiken, je kennis en potentieel te verruimen en deel te nemen aan de maatschappij”.
De uitkomsten van het leesonderzoek zijn zorgwekkend. Nederlandse leerlingen scoren lager dan alle voorgaande jaren en voor het eerst ook lager dan in de 15 EU-landen. Meisjes lezen nog steeds beter dan jongens.
Gemiddelde
Nederland
EU15
Geslacht
meisjes
jongens
Bijna een kwart van de leerlingen leest niet op het niveau dat nodig is om goed te kunnen functioneren op school of in de maatschappij.
Nederlandse leerlingen kunnen vergeleken met de leerlingen in de 15 EU-landen goed informatie opzoeken, maar hebben moeite met het evalueren van de kwaliteit en geloofwaardigheid van teksten en met het reflecteren op teksten.
Niveau 1: expliciete informatie in een korte, eenvoudige tekst over een bekend onderwerp herkennen en verbinden met algemene kennis.
Niveau 2: expliciete informatie in een tekst over een bekend onderwerp vinden en gebruiken om simpele conclusies te trekken.
Niveau 3: expliciete informatie uit verschillende delen van een tekst met elkaar verbinden om relaties te begrijpen of betekenissen van woorden te bepalen.
Niveau 4: impliciete informatie vinden in een tekst over een minder vertrouwd onderwerp en kritisch evalueren met behulp van algemene kennis.
Niveau 5: bepalen welke (impliciete) informatie in een tekst over een minder vertrouwd onderwerp relevant is en deze tekst volledig begrijpen.
Niveau 6: minder vertrouwde ideeën verwerken en kritisch evalueren door minder opvallende details uit een tekst of meerdere teksten te herkennen en integreren.
De wiskundeprestaties van Nederlandse leerlingen zijn in de afgelopen 3 jaar op gelijk niveau gebleven. De stijging in de figuur is zo klein dat het hoogstwaarschijnlijk toeval is. Sinds 2015 zijn er geen verschillen meer tussen meisjes en jongens.
Gemiddelde
Nederland
EU15
Geslacht
meisjes
jongens
Ook in de natuurwetenschappen is de daling afgezwakt. Dat komt vooral doordat de meisjes in score gelijk zijn gebleven. Bij de jongens zet de daling door en ze scoren daardoor voor het eerst slechter dan de meisjes.
Gemiddelde
Nederland
EU15
Geslacht
meisjes
jongens
In Nederland scoren leerlingen met laag-, middelbaar en hoogopgeleide ouders lager op leesvaardigheid dan in de 15 EU-landen. Bij wiskunde scoren zowel Nederlandse leerlingen met hoogopgeleide als met middelbaar opgeleide ouders hoger dan in de 15 EU-landen, bij natuurwetenschappen scoren alleen Nederlandse leerlingen met hoogopgeleide ouders hoger.
Opleidingsniveau ouders
Nederlandse leerlingen geven hun leven gemiddeld een 7,5. Jongens zijn iets meer tevreden met hun leven dan meisjes, zowel in Nederland als in de 15 EU-landen.